środa, 13 lutego 2008

Ciasto drożdżowe z kremem pâtissière i czarną porzeczką

Dawno temu Alusmi podawała w Galerii Potraw przepis na ciasto drożdżowe z truskawkami, budyniem i orzechami. Przepis bardzo mi się wtedy spodobał, ale jakoś nigdy nie miałam okazji go wypróbować. Udało się w końcu w ostatni weekend.
Oczywiście nie byłabym sobą gdybym nie wykonała go „po swojemu” ;) I tak zamiast świeżych truskawek użyłam mrożoną czarną porzeczkę, zamiast gotowego budyniu, zrobiłam krem pâtissière Pierre’a Hermé i na koniec zrezygnowałam z orzechów.

Ciasto wyszło znakomite! Bardzo nam się spodobał ostry, kwaskowaty smak czarnej porzeczki w połączeniu ze słodkim kremem pâtissière.



Ciasto drożdżowe z kremem pâtissière i czarną porzeczką - proporcje na kwadratową formę 25x25 cm
Ciasto :
250 g mąki
125 ml mleka
50 g cukru
50 g masła
1 łyżka startej skórki z cytryny
1 jajko
½ paczki suszonych drożdży
szczypta soli

Krem pâtissière :
170 g mleka
35 g cukru
15 g maïzeny (mąka ziemniaczana)
15 g masła
2 żółtka
laska wanilii

Kruszonka :
40 g mąki
40 g mielonych migdałów
50 g masła
2 łyżki brązowego cukru (użyłam cassonade)

400 g czarnych porzeczek


Przygotowanie :
Masło stopić, wystudzić. Wymieszać wszystkie składniki i wyrabiać ciasto przez około 15 minut, aż stanie elastyczne i nie będzie się kleiło do rąk. Odstawić na około godzinę do wyrośnięcia (powinno zwiększyć swoja objętość dwukrotnie) w misce przykrytej folią spożywczą.
W tym czasie przygotować krem. Mleko zagotować z przeciętą wzdłuż laską wanilii. Odstawić pod przykryciem na 30 minut. Żółtka ubić z cukrem i maïzeną. Powoli, nadal ubijając dodawać mleko. Wszystko pomału podgrzewać cały czas mieszając, aż zrobi się budyń, który powinien mieć dość zwartą konsystencję. Dodać w kawałkach masło i dokładnie wymieszać. Odstawić do ostygnięcia.
Po wyrośnięciu przebić ciasto. Wyłożyć na formę. Posmarować budyniem, posypać porzeczkami, przykryć i odstawić na około 30 minut do ponownego wyrośnięcia. Przed włożeniem do nagrzanego do 190°C piekarnika, posypać ciasto kruszonką. Piec 35-40 minut.
Ciasto najlepsze, według mnie, jest jeszcze ciepłe :)

Smacznego!


RECETTE EN FRANÇAIS : Gâteau aux cassis et à la crème pâtissière

2 komentarze: